FANDOM

Ogromy wąż, nazywany potocznie „Królem Węży”. Prawdopodobnie rodzi się on z kurzego jaja, podłożonego ropusze lub jaja koguta co 100 lat. Jego skórę pokrywają gadzie łuski o brudnej, szmaragdowo-zielonej barwie. Ma trójkątną głowę oraz jasne, żółtozielone oczy. Szczęki rozwierają się szeroko, są wyposażone w długie i gęsto umieszczone, ostre zęby. Brzuch węża jest nieco jaśniejszy niż grzbiet. Bazyliszek posiada narośl na głowie, przypominającą koronę, skąd pochodzi jego przydomek- „Król Węży”.  Samce Bazyliszków, mają dodatkowo charakterystyczny, szkarłatny grzebień na grzbiecie.

Bazyliszek jest mięsożerny. Do polowania wykorzystuje swoje zabójcze spojrzenie. Osoba, która spojrzy Bazyliszkowi prosto w oczy, pada trupem. Jeśli jednak ofiara spojrzy w oczy węża, lecz nie bezpośrednio, zostaje spetryfikowana, czyli „zamrożona” we własnym ciele. Takiej osobie może pomóc jedynie wywar z Mandragor. Zęby węża skierowane ku przełykowi, pozwalają schwytać ofiarę, która nie może uciec z uścisku szczęk.

Oprócz spojrzenia i zębów, stworzenie dysponuje niezwykle silnym jadem, potrafiącym zabić w bardzo krótkim czasie. Kiedy ofiara węża zostanie przez niego ukąszona, jedynym antidotum są łzy feniksa. Powodują, że zarówno rana, jak i jad, znika z ciała ofiary.

Z Bazyliszkiem można się porozumieć, rozmawiając w mowie węży. Gad ten boi się piania koguta, które jest dla niego zgubne, osłabia jego zdolność do morderczego spojrzenia. Bazyliszka boją się Akromantule.